“The “Ping Pond Table” is connected to this idea of a new space, a new possible space. When you have a normal ping pong game you have a net which is enough space between two spaces. But when you multiply that space by four, instead of two people playing you have four people playing in four tables. You open that space so the net is also open. And what you have there is a new space because it didn’t exist before . . . the net, that space in between two spaces—I opened it up. And I have a tri- dimensional space now in-between four spaces.

That is the space that I’m interested in, the in-between space. . . . To activate that space. To activate means to fi ll it with meaning and connections so that we can think about it. We can connect with it and make it happen as a space and time in between things.”

“Probably they are more like philosophical games. I believe that philosophy has to be a practice. Practical philosophy. It’s like the way the Greeks used to solve philosophical and mathematical problems, by walking. Not sitting. It’s easier to solve problems moving—when you walk and you talk—probably because you have better irrigation in the brain or just because you are breathing better. Because you are moving you have better chances to solve complex problems. And also I think in a way it’s an action thing. So I think philosophy is an action, it should be. And to play the games are part of it.” Gabriel Orozco

Volví a este blog… Ha estado botado por años. Creo que lo usaré para compartir ideas, conceptos y ejercicios que encuentro interesantes sobre el diseño de juegos. En este caso en particular me parece muy estimulante pensar en las reflexiones de Orozco porque de alguna forma identifico relaciones con las dos disciplinas en las que me muevo, juego y arquitectura. Claro no está trabajando en arquitectura en sí, pero sí está desarrollando una reflexión activa sobre los limites del espacio y qué es lo que puede pasar cuando los ampliamos. En este caso una red es la que se extiende y se transforma en un vacío. Dentro de la jugabilidad las pelotas siguen viéndose detenidas en su curso cuando pasan por este nuevo centro, pero las estrategias de juego cambian completamente. Creo que cosas similares ocurren cuando las ciudades se transforman en pequeña o mediana escala. Van apareciendo nuevos límites o los antiguos se ven abolidos por una necesidad de espacio libre. Por otro lado aquí las operaciones son bastante geométricas. Una línea se multiplica y desaparece, dos bordes o superficies se duplican dando paso a la posibilidad de más jugadores. Con operaciones formales y abstractas cambia todo el sentido y forma de uso de un juego. Viendo esto me dan ganas de hacer operaciones similares en juegos tradicionales y ver que pasa…

 

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